Meld ud ved opdateringer samt nedbrud på IT-systemet

Som bekendt er vi meget afhængige af IT-systemer nu om dage i mange forskellige konstellationer og sammenhænge.

Dette gælder både derhjemme i privaten, men også ude på arbejdet, og specielt entreprenører kan have godt gavn af IT, om de så arbejder alene eller mange på samme steder.

Som privat kan man jo vente lidt med at få lavet opdateringer eller få løst et sammenbrud, medmindre man arbejder hjemmefra og har en deadline. Det er den frihed, man er installeret med.

Men som professionel entreprenør arbejder man nok med stramme deadlines og generelt med vigtige komponenter, opfindelser, idérighed og videre, hvor man får brug for IT i mange sammenhænge.

Dette er både ved kommunikation, at tage noter, lave skitser, foretage backup og meget videre.

Og nogle gange skal disse systemer jo opdateres, så man ikke sakker bagud i udviklingen, eller man slet og ret får implementeret det nyeste af det nyeste, så man får løst tidligere problemer på det forhenværende program.

Den slags kan medføre lidt langsommelige tendenser, og nogle programmer kommer måske slet ikke til at virke i en periode. Det er lidt ligesom at sammenligne med en flytning i firmaet, hvor man er mit i at arbejde det ene sted, mens man indfinder sig det nye sted.

Den proces må man lære at leve med, men det er vigtigt at melde ud fra højeste instans i god tid, hvis man selv er den, eller en ledelse sidder med den beslutning om opdateringer, så det ikke kommer helt bag på de ansatte.

Siden IT også er skabt af mennesker, så kan det næsten med sikkerhed ikke undgås, at der på et tidspunkt kommer til at ske et nedbrud.

Det kan være i forbindelse med en opdatering, måske helt uventet ved en ny installation, eller måske er man blevet hacket – lad os dog ikke håbe det.

Her er det også vigtigt at få meldt ud, hvor lang tid man regner med, at der går, inden man er oppe at køre igen, så man kan planlægge derefter.